Stará jízdenka Stará jízdenka Stará jízdenka
Stará jízdenka Stará jízdenka Stará jízdenka Stará jízdenka

Na konci 70. let 20. století měly některé soupravy vedené v pátek a neděli v létě více než deset vozů (pokud mně paměť neklame nejvíc jsem napočítal dvanáct). Nejraději jsem jezdil v posledním, protož ...

Jiří Urban

 

Původní budova zastávky Petrov by měla být letos zdemolována. Nad levou částí se propadla střecha a její vlastník - SŽDC opravu vyřeší demolicí. Budova bude nahrazena přístřeškem.

Stoupa

 

Zastávka Samopše už 2 nebo3 roky je jiná. Snad najdu fotku pošlu HONZA

Jan Krutský

 

Dobrý den: Je nám líto že vaše Čerčanská vodárenská věž se dá navštívit jen jednou za rok ,při ochutnávání. S pozdravem p.Miksová a spol.

Pavlína Miksová

 

Fotografie haldy mezi Řitkou a Čisovicemi jsou zde: http://www.montannispolecnost.cz/

Tomáš Kaňka

 

V sedesatych letech minuleho stoleti se z Mnisku z hrudkovny vyvazela struska do Cisovis, ktera vytvorila takzvanou pyramidu v Cisovicich. Existuje nejaka pohlednice/fotografie teto pyramidy?

Otakar

 

K-report

Diskuze o tratích Posázavského pacifiku.

Vrané nad Vltavou

Historie obce

Obec Vrané nad Vltavou se rozkládá na pravém břehu Vltavy jižně od Prahy v kopcovitém terénu Středočeské vrchoviny. Nejnižší bod obce je v nejvýchodnějším cípu na hladině řeky u přívozu, 190 metrů nad mořem. Nejvyšším bodem je jižní strana na vrchu Chlumík, 330 metrů nad mořem. Kromě řeky Vltavy obcí protékají potoky Dubná, Dravkov a Zvolský. Obec se skládá ze dvou historických osad, Skochovic a Vraného. Obě osady se připomínají již roku 993 v zakládací listině kláštera Břevnovského a to mezi statky, které klášteru při jeho zakládání věnoval k obživě kníže Boleslav II. Obě obce hospodaří odjakživa společně, j ... odkaz na celý text.

Staré snímky s motivem železnice

Komentáře 

Tomáš Pech / 15.6.2016 - 12:06

Drážní inspekce: Vykolejení osobního vlaku u Vraného nad Vltavou 8. 6. 2016 http://www.dicr.cz/vykolejeni-osobniho-vlaku-u-vraneho-nad-vltavou .

Lucie Dobrovolná / 21.2.2016 - 14:02

Dobrý den, můžu se zeptat, kolik cestujících "průměrně" může jet najednou v celém vlaku? Moc děkuji. Lucie

Venca / 12.2.2016 - 19:02

Vranské nádraží nám přes letošní zimu prošlo velkou změnou. Podle mne ale k horšímu…připadá mi, že je teď takové bezcharakterní, neosobní, přeexponované, šedé a jako by ztratilo svůj půvab a účelnost. Souhlasíte, nebo máte jiný názor?

Tomáš Kaňka / 22.2.2013 - 16:02

Přesně tak, 4. kolej je zrušena, a 6.kolej je teď 4. Časem možná zmizí bývalé výhybky 3 a 7 a mezi 2. a 4. kolejí by mělo být zvýšené nástupišě. Ale předpokládám, že se to bude (jak už je zvyklostí) honem dodělávat koncem nějakého roku. :-) Koneckonců, ono těch nedodělávek je tam mnohem, ale opravdu mnohem, víc!

Luboš / 17.2.2013 - 19:02

Zajímavé nové fotky z optimalizace Žst. Vrané nad Vltavou, ale jak je z fotek viděť tak je ve Vraném vyloučena jedna dopravní kolej a nemá ani odjezdové návěstidlo, znamená to, že ve stanici dojde k redukci dopravních kolejí ze čtyř na pouze na tři?

J.Cipryan / 29.10.2010 - 22:10

Václave podívej se na toto a vzpomeň co jsem říkal.

Tonda Č. / 7.12.2009 - 14:12

Jakub: Ve "Směrnici PO Praha hl.n." je citace: "Vlečka JIP - Papírny Vrané, úřední povolení zrušeno, zůstala odbočná kolej směr bývalé papírny." Když je zrušeno úřední povolení, tak teda podle mě je ta vlečka zrušená (jenom neni vytrhaná). To samé s vlečkou Skansky v Krči (vycházející z koleje č. 10 výhybkou č. 13 na branickém zhlaví). Dlouhá léta byl na tuhle vlečku zákaz vjezdu (i když nebyla krytá výkolejkou ani terčem), úředně zrušená jenom fyzicky zůstala. Ale cca před měsícem byla vyškubaná komplet (ještě stojí Se1) a za angličákem bylo hned umístěno zarážedlo. To samé může vzniknout i ve Vraném, ale tam si s tim nikdo práci dělat nebude, je krátká a nikomu nevadí. Ještě se zeptám pár lidí z Vraného jestli ta vlečka je vedena ve staničním řádu.

František Nyklíček / 6.12.2009 - 19:12

To s těmi normami je pěkně na pytel. Pokud někdo tvrdí, že se vše neustále zlepšuje, asi je někde něco špatně, když není možná ani tak zásadní věc, jako úspora zdrojů. Naopak, vše je stavěno na spotřebu stále větší, přestože už jasně pociťujeme důsledky. A tyto normy to jen dokonale zaštiťují. Nechápu v tom případě jejich smysl. Třeba v případě těch Zubrnic, vždyť to má parametry lepší než mnohá tramvajová trať...

Jakub D. / 6.12.2009 - 18:12

Ad Luboš - opravil jsem tvůj příspěvek. Z celkové diskuze mi není jasné, jestli tedy ve Vraném dnes vlečka legislativně existuje nebo ne. To, že zde jsou dodnes koleje je zcela jasné. Je možné je však oficiálně používat nebo ne? Jestli byla vlečka definitivně zrušena a v podstatě se čeká jen na to, až koleje někdo vytrhá, tak kdy k tomu došlo? A nemá o tom někdo nějaký dokument? Díky

Lubor Pospíšil / 6.12.2009 - 18:12

Pánové, je to takhle: Pokud je vlečka zarostlá třeba dvacet let, ale není zrušená, tak obnovení provozu je pro majitele vlečky akorát záležitostí uvedení do odpovídajícího technického stavu včetně prohlídky a smluvního zajištění si provozovatele dráhy a drážní dopravy. Pokud vlečka (trať) zrušená je, tak to opravdu je jen stavba, co vlečku (trať) jen nápadně připomíná. Pokud chci na takovéto stavbě obnovit provoz, musím jí nechat opětovně jako vlečku (trať) nechat stavebním úřadem, což je v tomto případě Drážní úřad, zkolaudovat. Vztahují se pro ně zcela jiné normy, než platily v době jejich vzniku a zkolaudovat se musí žel bohu jen podle těch nových. Třeba zrušená trať Velké Březno - Zubrnice tak šla opětovně zkolaudovat pouze jako vlečka, neb by se se svými stavebními parametry do kategorie Dráha regionální prostě nevešla (stoupání, poloměry oblouků atd.). Pokud stavba, co vlečku (trať) připomíná, je v takovém technickém stavu, že je sjízdná, tak samozřejmě na ní vjet lze. Ale jsou tady trochu určité problémy: Za každý průser odpovídá ten, kdo na ní vjel. A třeba na křížení se silniční komunikací mají přednost samozřejmě automobily, protože vlak se na takovéto stavbě nemá co vyskytovat. Pokud by došlo ke střetu vlaku se silničním vozidlem, tak by asi provozovatel lokomotivy musel škody na silničním vozidle uhradit. Takže suma sumárum, jezdit na neexistující vlečce či trati, není až zas taková sranda.

Tonda Č. / 3.12.2009 - 13:12

Lubor P.: Ta vlečka je stále vedena ve "Směrnici PO Praha hl.n.", ale s poznámkou, že je neprovozovaná a s propadlým povolením k provozu, tj. je na této vlečce zákaz provozování drážní dopravy (prostě se na ní nesmí jezdit). Navíc, jak jistě sám víte, se jednou za čtvrtletí musí dělat komisionelní prohlídka všech zařízení kolejového svršku (na tratích, ve stanicích, i na vlečkách) a tu už tahle vlečka neměla nejméně deset let...

František Nyklíček / 3.12.2009 - 06:12

Lubor Pospíšil: Vedena už od posledního záznamu (zrušení) nejspíš není, ale co to tedy potom je? Pár kolejnic na pražcích, avšak není to trať, není to vlečka... :) Nakonec, papír toho dost snese.

Lubor Pospíšil / 3.12.2009 - 06:12

Tonda Č: Ujasněte si trochu pojmy. Pokud byla nějaká vlečka či trať zrušena úředním rozhodnutím Drážního správního úřadu, tak to není ani vlečka, ani trať. A nemůže být tak ani "papírově" vedena.

Tonda Č. / 29.11.2009 - 17:11

Papírově je vlečka vedena jako zrušená, i když fyzicky existuje.

Trident One / 27.11.2009 - 17:11

Vyčerpávající... co dodat. Snad jen malé upozornění bývalého vraňáka autorovi.. Byť to z některých úhlů pohledu tak vypadá, a i určité fotografie se tak tváří, Vrané nikdy nebylo, není a na 90% nikdy nebude městem.. tedy, aspoň ne coby samostatná obec. počet obyvatel se houpe kolem 2000 +/- 200 a vzhledem k téměř zmraženému urbanistickému stavu a likvidaci papírenského průmyslu se změny nedočkáme... spíše směrem dolů... můj názor..

Jakub D. / 14.10.2009 - 21:10

Všiml si někdo, že v sezóně 2009 byly uhelné sklady u vranského nádraží na žádost obce zrušeny a přestěhovány na Zbraslav. Dne 12.8.2009 byla demontována tzv. obecní váha (ve skutečnosti patřila okresu - kraji a před demontáží byla převedena i s domkem na obec). Jednalo se o nákladní váhu se zděným vážním domkem.

Ryšánek - Vrané / 4.2.2009 - 18:02

Vzhledem k době, kdy byla postavena dráha (železnice), nemohla být vlečka zbudována již dříve do mlýna. Papírna byla postavena místo mlýna až v roce 1836. Proti nádraží byla strojírna, vyrábějící parní kotle, později přeměněná na úpravnu hadrů pro výrobu papíru. Proto se dosud budovám za dvoupatrovým nájemným domem říká "hadrovna".

Ryšánek Vrané / 3.2.2009 - 15:02

Mohu všechny potěšit zprávou, že železniční vlečka do papírny byla zbudována již roku 1897, jak je uvedeno v podkladech z historie papírny.

Marvin / 31.1.2009 - 15:01

Stále je to vedeno, i když už tomu propadla "garančka".

Jakub D. / 31.1.2009 - 15:01

No podle záznamů co tu mám už tam stála roku 1919. Je vůbec ještě vedená jako vlečka, nebo už je papírově zrušená?

Marvin / 31.1.2009 - 14:01

Původně to byla vlečka do mlýna(?),později přestaveného na papírnu. Dle plánu z r.1937 už tam byla.

Jakub D. / 27.1.2009 - 19:01

Netuší někdo kdy byla postavena vlečka do papírny ve Vraném?

Jakub D. / 6.3.2008 - 07:03

Ano byla zde. Někde jí doma najdu a dám jí znovu do fotek.

Zdeněk Dvořák / 5.3.2008 - 09:03

Kdysi jsem tu viděl fotku Pílštyku T466.0 ve Vraném, ale nemohu ji najít.

Ladislav Ryšánek / 27.1.2007 - 12:01

Prosím o doplnění fotografií nádraží po provedené celkové opravě a rekonstrukci 2005-06. To přece stojí za pochlubení se, jak nádraží prokouklo. Děkuji.

Ladislav Ryšánek / 27.1.2007 - 12:01

Odkazuji na WEBové stránky Vraného, kam kromě aktuálních stránek a organizačních záležitostí, napsal jsem ostatní texty - vranenadvltavou.cz. Tam je k nalezení mnoho zajímavostí z Vraného včetně historických fotografií z mého archivu, aktuální zprávy o přívoze a mnoho dalších.

Přidat komentář

Jestliže jste po přečtení článku zjistili, že víte o dané problematice více, velice nás potěšíte tím, že svůj příspěvek vložíte do komentářů pod článek nebo nás rovnou kontaktujete. Můžeme tak postupně články doplňovat a upřesňovat. Za všechny podněty předem děkujeme.

Vaše zpráva – povinný údaj

Jméno – povinný údaj

Email

Smažte slovo "SPAM" – jinak se zpráva neodešle
   

Spolupracovníci: Bodlák Vilém, Buchtela Daniel, Dolejší František, Fořt Jan, Hrubeš Martin, Křivánek Tomáš, Kočovský Mirek, Nyklíček František, Mykl Tomáš, Pospíšil Lubor, Procházka Tomáš, Sporer Petr, Šebek Roman, Šmejkal Alexandr, Autorská práva ke všem fotografiím a textům mají jejich autoři. Webmaster: Džurný Jakub. Poděkování: Martin Navrátil
Kontakt na autory webu
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 3.0 Unported License
Prezentace starých mapových děl z území Čech, Moravy a Slezska | Projekt NIKM