V sobotu 11.září 2010 vyjede z nádraží Praha-Braník parní lokomotiva řady 464.102 v čele historického vlaku do Dobříše. Vlak zastaví ve stanicích Praha-Zbraslav, Vrané nad Vltavou, Měchenice, Čísovice, Mníšek pod Brdy a Malá Hraštice. Po příjezdu do žel. stanice Dobříš ...

Termín:  11.09.2010


PARNÍ DEN V POSÁZAVÍ aneb oslavte s námi mezinárodní den seniorů. Zvláštní parní a motorové vlaky z Benešova, Prahy, Kolína a Ledče nad Sázavou do Sázavy, kde bude centrum oslav. Vyhlídkové parní vlaky do Ledečka po celý den, výstava železničních modelů a kolejišť v pro ...

Termín:  28.09.2010

Nemá někdo náladu vytvořit nějaké fotky mostů v úseku Krč - Zbraslav? Nějak nám to tu s nima vázne. Díky

Jakub D.


Nová hala se stavěla v 60. letech 20. století. Ostatní budovy jsou samozřejmě mnohem starší a i na ploše nové haly dříve jistě stály nějaké malé tovární haly.

Jakub D.


Díky za info. Doplníme.

Jakub D.


Chybí tu MU z 22.4.2010. Srážka lokomotivy 714 020-5 s Tatrou na přejezdu v Poříčí nad Sázavou. http://zpravy.idnes.cz/vlak-se-na-prejezdu-srazil-s-tatrou-sest-zranenych-trat-z-prahy-do-cercan-stoj ...

Ondřej R.


mám podivný dotaz, kdy byla postavena Jawa, která začíná po přechodu lávky od nádraží. jezdil jsem tam v letech 1937-1939 a myslím, že už tato budova stála. Pamatuji si zejména, že jsme chodily pod j ...

Milan Hendrich - Praha


Tak návěstidlo od Týnce už je tak upraveno také. Nebo spíš než upraveno bych řekl vyměněno. Popravdě teď působí dost divně, je celé "očesané", chybí mu i takový ten typický šedivý vršek stož ...

Ondřej R.



Diskuze o tratích Posázavského pacifiku.

Komentáře k novinkám

Zkoušky soupravy 854 + 054 + 954

4.11.2009
Obrázek

Na snímku z 30. října 2009 projíždí zkušební souprava železniční stanicí Praha-Modřany. Doufejme, že výsledky měření budou úspěšné a v dalších letech se začneme s těmito soupravy setkávat na trati 210 v pravidelném provozu. Díky tomu, že jde o modernizovaná vozidla, poskytují daleko vyšší kulturu cestování, než dnes provozovaná vozidla na trati. Díky tom, že jde o podvozková vozidla, mají daleko lepší i jízdní vlastnosti, než je tomu u dnes nasazovaných dvounápravových přípojných vozů řady 010.

Minulý rok se začalo mezi svazkem obcí Mníšeckého regionu, Středočeským krajem, ČD a SŽDC jednat o nasazení kvalitnějších vozidel do osobní dopravy na trati 210. Nákup nových motorových vozů samozřejmě nepřicházel v úvahu, protože dopravce ČD má důležitější výkony a jiné starosti než dopravu na trati 210. Proto se jako nejvhodnější varianta jevilo využití stávajících motorových vozů řady 854 s přípojnými vozy řady 054, případně řídicími vozy řady 954. Během jednání však byly objeveny výnosy FMD z roku 1977 a 1985, které zakazují provoz přípojných vozů řady 053 a 056 na trati 210. Jednalo se o vozy, z nichž jsou nyní rekonstruovány vozy řady 054, o jejichž nasazení na lokálku se právě uvažovalo. Proto se ČD obrátilo na SŽDC s dotazem jaké podmínky by bylo nutné splnit, aby bylo možné soupravy v sestavě 854 + 054 + 954 provozovat na trati 210. SŽDC se vyjádřilo v tom smyslu, že vzhledem k tomu, že na trati se nachází jak oblouky o malých poloměrech, tak protisměrné oblouky bez mezipřímé a podobně, je použití těchto vozidel nevhodné, až nebezpečné. V dalším dopise se SŽDC vyjádřilo opět negativně s tím, že soupravy složené z přípojných vozů řady 054 a řídicích vozů řady 954 provozovat nedoporučuje, jelikož není vhodné kombinovat jedoucí soupravu s pohonem posledních náprav s technickými parametry vzestupnic navrženými na hraniční strmost a to vše ve většině případů ve stykované koleji. Výše uvedené soupravy bylo doporučeno provozovat tedy pouze jako tažené.

Pro další postup bylo doporučeno provést zkoušky zmiňovaných vozidel přímo na trati 210. Ty byly uskutečněny ve dnech 29. a 30. října 2009. Účelem zkoušek bylo ověření přechodnosti ucelené soupravy na trati Praha-Vršovice – Čisovice. Ve čtvrtek 29. října 2009 se tak na trati pohybovala souprava sestavená z motorového vozu řady 854 a řídicího vozu řady 954. Následující den pak byla souprava rozšířena i o přípojný vůz řady 054. Souprava tak byla sestavena z vozidel těchto inventárních čísel 954.203 + 21-29 322 + 854.006. Měření bylo prováděno ve vybraných částech úseku Praha-Modřany – Vrané nad Vltavou (a zpět) a v úseku Měchenice – Čisovice. Při jízdě obloukovitými částmi tratě byla rychlost při prvním měření omezena nejvýše na 30 km/h. Další zkoušky již byly prováděny traťovými rychlostmi, přičemž měřené úseky byly každý den projety několikrát. Zkoušky drážních vozidel prováděla akreditovaná právnická osoba – VÚŽ, a.s. Uvidíme jaké budou výsledky zkoušek a zda se s těmito vozidly setkáme v dalších letech v pravidelném provozu na trati 210.

Komentáře

 

Ondřej R.
5.11.2009 - 21:11

Já osobně bych z toho tak moc nejásal. Hydraulika u "katrů" je líná a na zastávkové vlaky se moc nehodí. Navíc hnaný opět jen jeden podvozek, takže při delší soupravě budou stejné problémy jako mají 810, nebo regionovy s klouzáním na napadaném listí a mokrých kolejích ve stoupání. Osobně mám rád 714, s EDBčkem se tam hodí, tolik se neklouže apod. Jen by to chtělo vhodnější vozy než 010, které bohužel nejsou a nebudou :(


Lubor Pospíšil
8.11.2009 - 07:11

Ondřej R.: To je míněno vážně? Mějte si klidně 714 rád, ale na osobní vlaky tenhle stroj nepatří. Je to dvouagregátový stroj, jehož výhody se projeví při posunu, ne v traťové službě. A vedení vlaku ve složení lokomotiva + vozy 010 je také nesmysl, respektive přežitek. Jediné možné řešení v současné době je nasadit v pracovní dny regionovy, nejlépe třívozové, pro některé vlaky ve špičkách zdvojené a pro některé vlaky v 6 a + ponechat soupravy zamračná s Bmto. Nasadit zde hydry je zbytečný luxus, neni jich tolik a raději bych je viděl na Sp a R vlacích. Časté zastávky by zvládaly celkem v pohodě, ale jen s jedním přívěsem 054. Ne se dvěmi, to je moc. To je asi tak, jako kdyby tu kdysi vlekly tři Balmy a to tu z pochopitelných důvodů nikdy nebylo.


Ondřej R.
8.11.2009 - 11:11

Jaké výhody se projeví při posunu přesně? Stejně bez obou motorů neuděláte skoro nic. Tuhle jsem jezdil na záloze se 714 s funkčním jen jedním motorem a nebyly jsme schopni ani namáčknout 4! vozy na vyvěšení. Ten jeden motor je prostě moc slabý. Nemluvě o rychlosti jakou se pak plazíte. A třeba zdroj 60V na ovládání dveří a dobíjení přípojných vozů je jistě taky "výhoda" pro posun. Zato v traťové službě tady na lokálce sou více než dostačující, dobrá adheze a akcelerace. EDBčko na udržování rychlosti jako strojvedoucí hodně oceníte, nemluvě o šetření špalků a kol. Regionova neni schopná se vyškrábat do Čisovic a nemusí ani pršet, stačí když napadá listí. Nedávno mě v Čisovicích zpozdila o 20 minut než se tam vyhrabala, a to bylo prosím sucho. Možná, že trio by to zvládalo lépe, ale toho se v Praze asi nedočkáme. A o vhodnosti 854 na zastávkové vlaky taky přesvědčen nejsem. U osobních zastávkových vlaků na Boleslav se jentaktak stíhá jízdní doba. Než se celá ta hydraulika dá do pohybu, tak už člověk pomalu zase brzdí do další stanice. Neřikám, že 714+010 sou ideální soupravy (ty vozy rozhodně ne) ale rozhodně vhodnější než 854+954 co se této trati týče. A stejně tak jsou vhodnější než regionovy.


Lubor Pospíšil
17.11.2009 - 07:11

To je opravdu chytré, stěžovat si na lokomotivu coby jako omluva lempláctví a lenosti posunovačů. Stlačování vozů kvůli vyvěšení šroubovky bych předpisem zakázal.


František Nyklíček
17.11.2009 - 08:11
[mail]

Nákup nových vozů SAMOZŘEJMĚ nepřicházel v úvahu? Proč? Pokud mají ČD jiné starosti, ať se vypíše výběrové řízení na dopravce na trati. I když je Regionova v něčem lepší než 810, není to zlepšení z hlediska jízdních vlastností. Dovedu si ovšem představit, že sem budou jezdit "hydry" v rámci plánovaného spojení linek S3 a S8 resp. S80. Je jen škoda, že se nechystá zlepšení parametrů samotné tratě, to by možná pomohlo i problému s 054, hlavně ale přitáhlo nové zákazníky. Železnice tu musí být pro dopravu, ne (jen) pro parádu. Zatím se v rámci požadavku na přesun dopravy ze silnic na koleje stavějí nové dálnice...


František Nyklíček
17.11.2009 - 08:11
[mail]

Ještě pro upřesnění, také si myslím, že 854 a spol. jsou vhodnější pro rychlíky, to s tím spojením linek považuji jen za možný důvod zkoušek.


Jakub D.
17.11.2009 - 18:11
[mail]

"Stlačování vozů kvůli vyvěšení šroubovky bych předpisem zakázal." S tím tedy nesouhlasím, co je to za blbost. Když to někdo hodně stáhne, tak jinak než stlačením to nejde rozvěsit. Nebo například když je potřeba to rozvěsit v oblouku, tak jinak než slačením to též nejde. Nebo budou všechny vlaky svěšeny na volno a to budou rázy v soupravě. Ale tím nijak neobhajuju mašinky 714, které jsou dobré tak akorát jako vstup na další modernizaci :-)


Lubor Pospíšil
23.11.2009 - 15:11

Jakube, rozvěsit se to dá vždycky, šroubovku, pokud není totálně zarezlá, lze vždy protočit. Naopak, stlačování vede akorát k tomu, že se šroubovkou točí minimálně, čili dochází k nabalování bordelu na namaznou část a pak už to opravdu povolit nejde. Tenhle lemplácký manýr kupříkladu nelze provést, pokud bylo jako hnací vozidlo použita lokomotiva, či motorový vůz s mechanickým přenosem. Nikdo ze strojvedoucích by si u těchto vozidel zbytečně nedovolil pálit spojku. Nakonec ani u parních lokomotiv se stlačování kvůli rozvěšování šroubovky neprovádí zrovna nejlépe, je to hodně o citu. Tento manýr přišel asi nejspíš až s motorovými lokomotivami s elektrickým, či hyrodynamickým přenosem a také s elektrickými lokomotivami. Nerad bych, aby se mi tady tvrdilo, že něco nejde, když vím, že tomu tak není. Musel jsem občas rozvěsit vozy s našponovanou šroubovku v s - oblouku. Když není zarezlá, či zabordelená, tak to opravdu JDE.


Jakub D.
23.11.2009 - 21:11
[mail]

No jenže ona většinou zabordelená je. V provozu se to prostě zašpiní a nikdo na to ani nesáhne. Já v manévru se stlačením prostě vůbec nic špatného nevidím.


Ondřej R.
23.11.2009 - 23:11

Pane Pospíšile, chtěl bych Vás vidět jak rozvěšujete vozy bez namáčknutí, když přijedete například s rychlíkem do Tanvaldu (celá stanice je v oblouku) a budete mít jen trochu staženou šroubovku. Sice výpravčí znalí místní situace mají v DK k zapůjčení železnou trubku, která se dá použít jako páka, ale i tak to mnohdy ani po namáčknutí co to dá a použití trubky jako páky prostě rozvěsit nejde. Můžete tam na tom "skákat" dva a ani se nehne. To říkám z osobní zkušenosti. A jistě to nebude jediný příklad. Ono vláčky z výtopny a reálný provoz bude asi trochu rozdíl.


Tonda Č.
29.11.2009 - 16:11

Tak s 854/954 na 210 nepočítejte. Dobříš bude v PD v relaci 810 (u nějakých vlaků i 010) a jenom jeden pár v řazení 714+3xBtax. O víkendu samozřejmě naopak - 810+010 snad jen jednou, ostatní 714+Btax/BDtax a 814. V Čerčanech nic moc změn není (teoreticky žádná). Uvolněné Kravky s Btaxama v PD přejdou z Dobříše na Všetaty. Hydry prostě nejsou...


Lubor Pospíšil
14.12.2009 - 05:12

Tak nedávno jsem se opět přesvědčil o opaku. V jedné mezní situaci (šroubovka našponovaná tak, až byly pořádně vytažené háky na obou vozidlech) se podařilo šroubovku povolit. Pravda, byla namazaná a celkem čistá. Ale to je jen doklad toho, že když se závit na šroubovce občas namaže, šroubovka se při svěšování protáčí, není potřeba nějakého stlačování. Říkejte si co chcete, ohánějte se třeba provozem, ale nepřesvěsčíte mne. Posunovači si práci rádi zjednodušují a strojvedoucí jim rádi pomáhají. Jen je to celé systémově postavené na hlavu a šroubovky pak nejdou povolit, protože se téměř neprotáčí a závit je zanešený, nebo zarezlý. A vozidlům to také stlačování nedělá také moc dobře.


Marvin
15.12.2009 - 19:12

Lubor Pospíšil : Už dej pokoj!


Lubor Pospíšil
15.12.2009 - 20:12

Já pokoj dám, ale hlavně ať dál kvete šlendrián:-).


Trident One
19.12.2009 - 18:12
[mail]

Tak tohle mi nějak hlava nebere... Pokud mne paměť neklame, těmito soupravami jsem jezdíval na této trati denně.. Nechápu tedy, co je třeba testovat.. navíc to byly nejlepší vlaky (měkkost odpružení, minimální hluk, teplo). jaké se zde kdy vyskytovaly.. na rozdíl pod příšerných "vejtřasek" typu 810, která nikdy neměla na žádnou trať vyjet, kde podle mne ani úprava typu Regionova (neměl jsem příležitost s ní jet) mnoho nespraví... Prostě.. tyhle vlaky jsou zde již odzkoušeny, zavedeny a osvědčeny... Hlasy znějící zde proti jsou tedy irelevantní..


Jakub D.
19.12.2009 - 19:12
[mail]

Nene, to nebyly tyto vozy. Soupravy k motorákům byly sestaveny z vozů Bix (020). Vozy původní řady Bnp tu jsou vždy vzácností. Navíc nejvíc šlo zřejmě o testování sunuté soupravy.


Trident One
19.12.2009 - 19:12
[mail]

Tak tohle mi nějak hlava nebere... Pokud mne paměť neklame, těmito soupravami jsem jezdíval na této trati denně.. Nechápu tedy, co je třeba testovat.. navíc to byly nejlepší vlaky (měkkost odpružení, minimální hluk, teplo). jaké se zde kdy vyskytovaly.. na rozdíl pod příšerných "vejtřasek" typu 810, která nikdy neměla na žádnou trať vyjet, kde podle mne ani úprava typu Regionova (neměl jsem příležitost s ní jet) mnoho nespraví... Prostě.. tyhle vlaky jsou zde již odzkoušeny, zavedeny a osvědčeny... Hlasy znějící zde proti jsou tedy irelevantní..


Trident One
19.12.2009 - 19:12
[mail]

Tak jsem se díval.. Skutečně šlo o typy 852 až 854, které to byly Jezdíval jsem s nimi možná dobrých 20 let, což je dost dlouho na to, aby se mi vryly do paměti. Vozy serie 020 byly pouze přípojné nebo mezi, ty si však spojuji spíše s motoráky řady 830 (nebo podobné, nejsem odborník ani fanda ... jen Vraňák co s těmi vlaky jezdí :o).


Ondřej R.
19.12.2009 - 23:12

Trident One: Jak už psal Jakub, šlo o zkoušky hlavně sunutého vlaku. A dále zkoušky přípojného vozu 054 a řídícího vozu 954, které na lokálce dříve nejezdily (a co jsem slyšel nemají sem přechodnost - zatím). Motorové vozy bývalé řady 852 a 853 (dnes 854) zde opravdu jezdívaly pravidelně, ale s přípojnými vozy 020 případně patrovým vozem Bmto. A už vůbec ne jako sunutý vlak. Náplní zkoušek nebylo tedy ověření přechodnosti onoho motorového vozu, ale sunuté soupravy v ostrých obloucích a strmých stoupáních na lokálce.


Lubor Pospíšil
20.12.2009 - 19:12

Nic proti, ale řada 810 a přípojné vozy řady 010, ať se to někomu líbí nebo nelíbí, mají své pevné místo v historii (bohužel ještě také v současnosti). Nebýt jich, tak by to tu s osobní dopravou na vedlejších tratích dopadlo jako v Polsku. To byste chtěli?


František Nyklíček
20.12.2009 - 20:12
[mail]

Ano, 810, jakožto tehdy jediná dostupná relativně lehká kolejová vozidla pomohla zachránit dopravu na mnohých vedlejších tratích, i když i tak jich dost skončilo. Bohužel byla časem nasazována i na tratě, kde své místo neměla, a dále je třeba přimhouřit oči nad sedadly, která oproti starším vozům znamenala krok zpět, zejména právě na těch delších trasách. Takže své místo má, ale jednoznačné vychvalování ani zatracování na místě není.


Jakub D.
20.12.2009 - 20:12
[mail]

Na druhou stranu jim nikdo neodpáře, že to byla jen hodně velká nouzovka, protože kdyby se vyrobila uvažovaná série 860, tak by jich bylo daleko méně. A pozici řady tratí by to jistě neohrozilo. Zmizela by jen zrůdnost typu 810 + 3x 010 + 810 známá třeba z tratě 212. Nyní by řada 860 měla přesně věk na pořádnou modernizaci a s novým spalovacím motorem by ještě nějakou dobu v provozu vydržela. Nemusela by se pak tvořit zvěrstva typu 814 a podobně.


František Nyklíček
20.12.2009 - 21:12
[mail]

Tak 812 a 814 by možná nastoupily jako modernizace 810 a 810+010(+810) tam, kam jsou tato vozidla určena. :)


Lubor Pospíšil
21.12.2009 - 06:12

No jo, to je ale pořád to kdyby..... Řada 860 byla nechtěné dítě, průmysl měl jiné priority a dráze to v mizérii druhé poloviny 70. let (vyjma pár jedinců, kteří se za tohle vozidlo prali), bylo celkem buřt. Lidem, když vlakem jet museli, 810 po M131.1 přišla jako celkem příjemná změna (ve srovnání s tehdejším hitem všech ČSAD Karosou C 734 ovšem celkem bída)........... Je ovšem asi fakt, že kdyby byly sérivě vyráběny osmsetšedesátky, tak by nebyly řady 842 a 843, což by zrovna také moc nevadilo, spíš naopak:-). Zase to hrozné kdyby........


Petr
29.12.2009 - 14:12
[mail]

Osobně taky nemusím 810+010,ale co jsem se projel tím "rekonstruovaným"BIXem,co jezdí na Kladno(pozná se podle tramvajových tvrdých plastových Fainsa sedaček),tak jsem docela rád,že na pacifiku jezdí za veselou krávou 010, ne tato strašidelná rekonstrukce...


Jakub K.
2.1.2010 - 18:01

To Lubor Pospíšil: Omlouvám se, ale musím reagovat. Nevím co vidíte na námáčknutí za problém, je to běžná praxe, se kterou počítá i nejzákladnější předpis D1 - viz návěst "Stlačit". Jistě máte pravdu, co se týče mechanického přenosu, že spojce to jistě dobře nedělá, nicméně si nějak nevybavuju lokomotivu (obvzlášť traťovou) kromě (T211 a M131..), které by byly čistě mechanické (rád se poučím). Vždyť již od 50.let 20.st je běžný přenos diesel - elektrický (T658, T698)- hydraulický (jak jistě víte i M262 má el. přenos) - samozřejmě kromě vyjímek, viz řady výše. A i kdyby jsme toto nebrali v potaz, v hodně stanicích již posunovači nejsou, takže si rádi ulehčíme práci tím, že si soupravu pěkně namáčkneme (již zmiňovaný Tanvald, Dobříš...) A co se týče 714ky, samozřejmě není to ideální stroj, automobilové motory..., ale výhody typu EDB jsou opravdu na této trati přínosem - ono když nasypete ani né 0,5 Baru a už se kloužete - samozřejmě, jde si s tím hrát, ale proč si práci neulechčit, že?


Přidat komentář

Jestliže jste po přečtení článku zjistili, že víte o dané problematice více, velice nás potěšíte tím, že svůj příspěvek vložíte do komentářů pod článek nebo nás rovnou kontaktujete. Můžeme tak postupně články doplňovat a upřesňovat. Za všechny podněty předem děkujeme.

Vaše zpráva – povinný údaj

Jméno – povinný údaj

E-mail

Antispam – smažte slovo "SPAM", jinak nebude zpráva odeslána
   

Spolupracovníci: Bodlák Vilém, Buchtela Daniel, Dolejší František, Fořt Jan, Hrubeš Martin, Křivánek Tomáš, Kočovský Mirek, Nyklíček František, Mykl Tomáš, Pospíšil Lubor, Procházka Tomáš, Sporer Petr, Šebek Roman, Šmejkal Alexandr, Autorská práva ke všem fotografiím a textům mají jejich autoři. Webmaster: Džurný Jakub. Poděkování: Martin Navrátil